lördag 14 juli 2012

Europa ur en glutenfri synvinkel

Jag har precis kommit hem från en treveckorsresa i Europa. En riktig utmaning för en gluten- och laktosintolerant "lchf:are". Upplägget var en vecka ner till Italien, en vecka i Italien och en vecka hem. Mycket sol och bad och härlig mat.


Underlättande packning:
  • Parlör för gluten- och laktosintolerans. Det var mycket lättare att bli förstådd om jag sa "glutenintolerant" eller "laktosfritt" på landets språk, även om jag pratade engelska i övrigt. Här finns översättningskort för diverse språk.
  • En kylväska med eluttag för både bil och hotellrum.
    Jag fyllde kylväskan med mejerivaror till den första veckan (keso, grädde). Samt färdiglagad mat till de första dagarna. Det sparar både tid och pengar att äta medhavd mat. Plus att det blir nyttigt och mat som alla i familjen tycker om.
  • Makrillburkar. De var bra att ha. Fast nu kommer jag inte äta makrill igen på väldigt länge...


Frankrike:
Vi bodde några nätter i Nice på ett lägenhetshotell. Då hade jag fortfarande kylväskan full med "Min mat" så jag behövde inte ge mej ut och leta i affärerna.

Italien:
Det var en enkel match att äta gluten- och laktosfritt i Italien. Iallafall om man äter lchf. Det fanns laktosfri grädde i de större matvarubutikerna. Vi lagade en del mat hemma och då blev det mycket fräscha grönsaker.

På restaurang valde jag en köttbit och grönsaker till. Eller en skaldjurssallad. Lite olivolja på det så var saken biff. Man beställer oftast varje sak för sig och det är ju perfekt. Gick på en nit och det var när jag beställde på ett turisthak. Förmodligen fanns det paneringsrester kvar i stekpannan. Enligt svägerskan är det säkrast att äta på lite finare restauranger för de brukar ha bättre ordning på stekpannor o.dyl. Resten av tiden flöt på fint.

Tyskland:
Tyskland var svårt för vi bodde bara på vanliga hotellrum utan matlagningsmöjlighet. Vi hade dock med oss en del mat från huset i Italien. Efter det levde jag på medhavda fröknäcke med parmaskinka, parmesanost, grönsaker och makrill, medan övriga familjen åt matiga lunchmackor.

De affärer vi besökte hade varken laktos- eller glutenfria varor. Däremot fanns det laktos-och glutenfria alternativ på Burger King. Beställde en vanlig hamburgare med bröd och det var ingen skillnad alls mellan det glutenfria och det vanliga brödet.

Fånigast var Legoland i Tyskland där det på anläggningskartan stod att det fanns Allergiinformation på samtliga matställen. Vilket just visade sig vara information. Nämligen "nej, vi har inga glutenfria alternativ".

1 kommentar:

  1. While pondering regardless of whether an item merits the cash, it is insightful to see its certification. Items without an unconditional promise ought not be trusted. They in all probability won't give the ideal outcomes, and may even accomplish more damage than anything else.

    Click Here

    SvaraRadera