tisdag 29 maj 2012

Trött och hungrig

Lillasyster och jag pratade igår om hur jobbigt det är att hålla en bra kost när man hamnar i trötthetsträsket. Eller helt enkelt bara är superhungrig när man kommer hem .


Oststavar och nötter är ju alltid en höjdare. Men man behöver ju protein oxå. Så jag har börjat fylla frysen med mat som bara är att ta fram och tina:


Korv

Korv med hög kötthalt (ca 90% tycker jag är hög kötthalt) som steks och sedan skivas och fryses in.


Köttfärsbiffar

Nötfärs + ägg + lök + vitlök + goda kryddor och kanske fetaost, soltorkade tomater, tomatpuré, parmesanost...ja det är väl bara fantasin som sätter gränsen.

Rör ihop till en smet och forma biffar som läggs på bakplåtspapper i långpanna. Kör i ugnen i 175 grader (varmluft) tills de får fin färg. Jag brukar göra 2-3 plåtar på en gång.

När jag fryser dem lägger jag dem en och en i en stor fryspåse. Efter ett par timmar skakar jag ihop dem och försluter påsen. Då är det lätt att bara ta fram ett par stycken.



Kycklingklubbor

Antingen köper man färdiga - brukar finnas i storpack för en bra peng. Eller gör man egna:

Lägg kycklingklubbor i långpanna och krydda med soja och valfria kryddor. Kör i ugnen i 175 grader tills de är klara.

Frys på samma sätt som biffarna.


Räkor

Räkor är ju perfekt att ha i frysen. Ta fram och tina. På med en klick majonäs och kanske några enkla tillbehör som sallad, nötter och ost. Mums!



Har ni fler tips på bra färdigmat att fylla frysen med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar