onsdag 25 april 2012

Mangoglass



Glassälskare som jag är blev jag glad när jag hittade ett nyttigt recept på glass. I ursprungsreceptet som ni hittar här så skulle man ha saften av en halv apelsin men jag missade att köpa det så fick bli en hel kiwi istället.

Ingredienser - ekologiska såklart

1 dl kokosmjölk (det vita - en burk motsvarade precis 1 dl)
2 dl frusen mango
2 äggvitor
1 banan
1 kiwi (alt. saften av 1/2 apelsin)
1,5 krm vaniljpulver

Mixa samman ingredienserna i en mixer eller med hjälp av en stavmixer. Häll upp i formar, ett gammal glasspaket (eller vad som finns tillgängligt) och frys in.

Jag och barnen kunde inte hålla oss tills det frös ordentligt utan åt glassen när den var halvfryst. Den var jättegod och väldigt mättande.

Dagen efter hade glassen stelnat rejält och tog lång tid att tina men smaken var god. Den var dock väldigt isig så nu funderar vi på att investera i en glassmaskin.

Utlåtanden

Minstingen - hon åt (vilket är ett bra betyg)
Tvååringen - det här var gott (jag orkade inte med kladd och matade dem och hon gapade och gapade)
Jag - väldigt god krämig smak

Dagen efter
Jag & mannen - god smak men isig

Det får nog bli en glassmaskin för mina födelsedagspengar. Det kommer bli en hit i sommar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar