onsdag 25 april 2012

Mandel- och valnötsbröd

Idag stod bara två timmars jobbmöte på schemat så då tänkte jag passa på att svänga förbi gymmet på hemvägen. Vilket jag också gjorde. Men väl där insåg jag att passerkortet låg kvar hemma. Bara att åka hem alltså. Och INTE lägga mej i soffan utan ge mej av till gymmet igen. Men eftersom klockan tickat på så var det nästan lunchdax. Ingen idé att åka på stört alltså. Idag lät jag mej dock inte luras av latmasken utan sitter här beredd att åka iväg om en stund när maten har lagt sig tillrätta i magen.

Lunchen idag bestod av ett jättegott bröd med keso-och tonfiskröra samt skivad avokado.

Här kommer receptet som jag hittat hos LCHF till vardag och fest.


Mandel- och valnötsbröd med frön

100 gram mandel
50 gram   valnötter
50 gram   sesamfrön
   2 msk    fiberhusk
1,5 tsk      salt
   2 msk    bakpulver
150 gram  valfria frön  - jag tog solroskärnor, pumpakärnor och hela linfrön
250 gram  kesella
  6   st       ägg  (jag hade bara 5 ägg i kylen och det gick bra det med)

Gör så här:
Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till mjöl. Blanda sedan i alla torra ingredienser.

Vispa kesellan och äggen för sig. Rör i mjölblandningen och låt stå i ca 10 minuter. Häll upp i en brödform (1,5 liters) och grädda i 80 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen.

Låt svalna på galler under bakduk.


1 kommentar:

  1. Vad kul att du provat brödet. Det bakas ofta här hemma eftersom både sonen och min man äter det dagligen.

    SvaraRadera