torsdag 26 april 2012

Glutentest?

Jag var på läkarbesök och passade på att ta upp det här med min självdiagnostiserade glutenintolerans. Jag tog alla möjliga prover och om de visar på intolerans blir det gastroskopi. Det är dock inte alls säkert eftersom jag inte äter gluten nu. Men jag drack ett par öl i början av mars och förhoppningsvis finns det antikroppar kvar efter den tabben.

Visar proverna ingenting tyckte läkaren att jag ska äta glutenkost i 3 månader utan några somhelst kosttillskott och sedan göra om alla test. Fast det är ju ändå inte säkert att det ger utslag, trots att jag själv upplever en klar förbättring utan gluten och en markant försämring om jag råkar få i mig det.

TRE månader!!!! Plus tiden det tar för kroppen att återhämta sig. Det betyder att jag kommer att vara inne i dimman en bra bit in på hösten. Det känns inte speciellt lockande...

Jag tror bestämt att jag vänligt men bestämt tackar nej till erbjudandet. Det spelar ju ingen roll om jag får en diagnos eller inte - jag upplever ju att jag mår sååå mycket bättre av att äta glutenfritt. Plus att det är en självvald kosthållning. Jag tog bort mjöl och snabba kolhydrater för att må bättre. Det är ju en livsstil och ingen påtvingad "allergikost".

Skulle jag någon gång i framtiden tröttna på att lusläsa alla innehållsförteckningar kan jag ju alltid göra experimentet då. Men jag är tveksam till om jag någonsin vill experimentera med min hälsa på det sättet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar