söndag 1 april 2012

Att göra vardagen lite nyttigare


Till vänster i bild ser ni mitt misslyckade försök med glutenfria hamburgerbröd gjorda bl.a. på bovetemjöl. Det blev bara platt och degigt.

Till höger i bild ligger en utvald representant för en mer lyckad bakning.

Så här gjorde jag för att göra familjens hamburgerbröd lite nyttigare:

Jag tog ett alldeles vanligt recept på hamburgare.
Sedan gjorde jag några förändringar:

- jag bytte ut vetemjölet mot ekologiskt dinkelmjöl.
- jag använde kallpressad, ekologisk rapsolja
- jag smusslade i lite krossade linfrön


Jämför själva innehållet i de olika mjölsorterna.

Innehåll:
Vetemjöl
Kostfiber    3,0 g
Natrium    0,003 g

Ekologiskt dinkelmjöl
Kostfiber        5 g
Natrium          0,5 mg
Järn                2,2 mg
Magnesium     64 mg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar