lördag 31 mars 2012

Morotsbullar



Enda sen barnen började äta bröd har tanken varit att jag ska baka brödet själv. Tanken följer inte alltid med hur verkligheten ser ut. Eftersom det känns som att jag först nu landat och  fått lite energi tillbaka så blev första brödbaket idag. Morotsbullar fick det bli. Jag hittade receptet här. Det var roligt att baka och jag kommer definitivt baka snart igen. Något jag ska göra annorlunda nästa gång är att inte baka när barnen stigit upp klockan 6 och jag är ensam med dem hela dagen. Det skulle i så fall vara om jag sätter igång brödbaket vid 6 så det hinner bli klart innan tröttheten kommer.

Cirka 30 bullar

Det här behöver du:
50 g smör
5 dl mjölk
1-2 morötter
50 g jäst
12-13 dl dinkelmjöl

1 ägg
solroskärnor, sesamfrön eller annat att lägga på toppen

Gör så här:
Skala och riv morötterna smått. Börja sen med degspadet.Smält smöret i en kastrull och häll därefter i mjölk och morötterna. Värm tills det är fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll över lite av degspadet och rör ut jästen. Tillsätt sen resten av degspadet och dinkelmjölet. Arbeta ihop allt till en en slät deg (något kletig). Låt jäsa i 60 min.

Dela degen till cirka 30 små bitar. Rulla dem sedan till små bollar och lägg dem på en plåt och låt jäsa i 30 min. Därefter penslar du dem med ett utrört ägg och lägger sen på valfri topping (jag valde hackade solrosfrön). Grädda i 10 min på 225 grader (eller tills de får en gyllenbrun färg). Låt dem sen svalna på galler.

Det här va´gott! var tvååringens kommentar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar