lördag 14 april 2012

Äggmjölk i kaffet

Mitt test av olika mjölkersättningar kom av sej.

Nu hittade jag ett recept på äggmjölk hos Poppikock som jag kände för att testa.
Och mums, det blev kalasgott på andra försöket då jag hade lika delar kaffe och äggmjölk. Först hällde jag på en skvätt, sådär som jag gör med grädde men det blev inte bra.

Jag gjorde halv sats. Det räcker till 3 koppar kaffe:

1 ägg
25 gram smör
2 dl hett vatten

Knäck ett ägg i en smal skål. Häll på smält smör och hett vatten. Vispa med mixerstav (eller elvisp).
Ta lika delar kaffe och äggmjölk.

Funkar fint att förvara i kylen. Jag hällde den i en sån där shaker med lock. Det visade sig vara klokt eftersom det behövdes en skakning innan uppvärmning.



Det kommer att passa perfekt som mellanmål till 10-kaffet på jobbet.

(Fast som mejerifritt alternativ funkar det ju inte: smör är ju oxå en mejeriprodukt.)

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Helt ok att du länkade!;)) Det är som du säger, helt mejerifritt är det ju inte, man kan ju byta smöret mot kokosfett utan smak om man vill.=) Jag har dragit ner på mejerierna, då främst grädde, cf, feta yoghurtar, smetana osv. Smör får slinka i genom, å nån gång i veckan blir det mat med grädde eller cf.=)

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Det där lät verkligen inte gott hahaha Men det brukar inte min mat heller göra.. Huvudsaken är att det SMAKAR gott
    http://blogg.alltforforaldrar.se/saratilling/

    pssst Man kan bara kommentera hos dig om man har ett googlekonto. Är du anonym går det inte...

    SvaraRadera
  3. Åsa: Tack för tipset med kokosfett - ska testa det nästa gång.

    Ett hus fyllt med drömmar: Tack för att du sa till om det! Ska genast fixa till det!

    Nu skiner solen äntligen här. Hoppas att den gör det hos er oxå!

    SvaraRadera