lördag 31 mars 2012

Lördagsgott

Jag hittade det här receptet hos Monique på lifezone.se.

LCHF-Snickers (jag gjorde halva receptet - det blev ändå över)
200g mörk choklad (gärna över 90%)
200g jordnötssmör, ekologisk, sockerfri
1 krm flingsalt
1 dl hackade nötter. naturella
1 dl hackade salta nötter
1 tsk vaniljpulver, ekologisk

Jag gjorde så här:
- smälte hälften av chokladen i en skål i micron.
- bredde ut chokladen i en form och ställde den i frysen.
- smälte jordnötssmöret på svag värme på spisen och blandade i resten av ingredienserna.
- bredde snabbt ut jordnötssmöret på den stelnade chokladen.
- smälte resten av chokladen i micron och ställde in allt i frysen en liten stund.

Sedan skar jag allt i mumsiga munsbitar.

Familjen tyckte att det var jättegott (utom kinkiga 9-åringen som inte ens smakade). Dock ville de gärna ha ljusare choklad nästa gång (och då hade jag ändå 70%-ig, med tanke på just barnen). Sonen hade spelkväll med en kompis och när de gått och lagt sig såg jag att de lämnat ett par bitar.

Min son som är jätten glufsglufs när det gäller godis och var den som gillade snickersen bäst lämnade ett par bitar!!!! Det är just det här som jag gillar med hemgjort godis: när det inte finns något raffinerat socker i så kickar inte sockerbegäret in. Och då slutar man äta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar