måndag 2 april 2012

Nu kör jag laktosfritt

På flera ställen på nätet har jag läst att när en glutenskadad tarm ska läka är det en fördel att utesluta laktos. Helst bör man utesluta mejeriprodukter helt, men så långt är jag inte beredd att gå. Än så länge iallafall.

Mitt största intag av mejerivaror är frukosten (yoghurt och keso) samt i kaffet. Genom att ersätta dessa två poster med laktosfria alternativ minskar jag drastiskt på laktosen i kosten.

I övrigt är det smör som är den "stora boven i dramat". Ofta använder jag kokosfett istället, men resten av familjen gillar smörsmaken och i bakning är det lite klurigt att ersätta. Så det kör jag vidare på. Det finns ju laktosfritt alternativ, men att stå och laga separat mat till mej för jämnan känns inte så kul.




Det var en liten tillvänjningsprocess tycker jag allt. Smaken är inte riktigt densamma. Men redan efter ett par dagar hade jag vant mej och tycker nu att det smakar "som det ska".

1 kommentar:

  1. Har funderat lite på din tarm och mitt tips är att köpa Husk i häloskosten. Den skyddar och kan bidra till läkning. Jag har bara positiva erfarenheter från Husk, bara man dricker tillräckligt till den.

    SvaraRadera