tisdag 3 april 2012

Latte utan mjölk

SMS till sambon:

"Om du undrar vad det är som står i kylskåpet så är det bara jag som testar att göra vegetarisk mjölk. Vi ses ikväll. Puss."


Japp. Nu tar jag tag i det där med mjölken oxå. Jag konsumerar mängder i mitt kaffe. Alternativet att sluta med kaffe är inte aktuellt, så då får jag se över mjölkinnehållet.

Jag har tagit det stegvis:

1. Bytte ut mjölken mot grädde. Istället för 1 dl mjölk hade jag nu i en skvätt grädde.

En bonus var att detta även minskat på mitt kaffedrickande. Jag blir liksom nöjd och kan lämna en halvfull kopp åt sitt öde.

2. Bytte ut grädden mot laktosfri grädde.

3. Har  börjat fundera på andra alternativ. Sojamjölk går bort. Likaså havremjölk. Alltså fanns det inget alternativ på hyllorna i min affär.

Så då får jag väl testa att göra egen mjölk, tänkte jag. Idag har jag testat bovetemjölk och mandelmjölk. Det är dessa som står i kylen.

Jag återkommer med en recension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar