torsdag 15 mars 2012

Sött

Jag har minskat mitt sötintag och är inte heller så sötsugen längre. Dessutom märker jag att jag uppskattar det naturligt söta mer nu. Hallon med vispgrädde är en riktig sötmaorgie.

Men ibland behövs det lite sött för att piffa upp ett bakverk, och barnen (som tillbringar varannan vecka hos sin pappa) vill gärna ha det lite sötare ibland.


Då är Stevia bra!

Stevia är ett naturligt sötningsmedel som är 320 ggr sötare än socker. Alltså räcker det med en liten gnutta. Tar man mer smakar det riktigt äckligt.

Jag köper min Stevia hos Basbalans - en internetbutik med personlig och trevlig service.


Eftersom vanlig Stevia är så söt har jag även Stevia strö hemma (köpt på Ica). När barnen ska använda socker är det lättare med Stevia strö där 1 dl motsvarar samma mängd socker.



När man bakar bröd funkar det inte med Stevia (som jag har förstått det iallafall). Till 50 g jäst tillsätter jag ca 1 msk sirap som jästen äter upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar