onsdag 14 mars 2012

Fokus fett - del 2

Den här bilden som jag har sett lite här och var på nätet tycker jag tydligt visar på varför man bör välja bort margarin/lättmargarin.




När jag sedan läser om margarintillverkning på Gunnar Lindgrens hemsida blir jag chockad. Jag som är uppväxt på Mildas margarin i bakning och Lätta på mackan och dessutom har serverat det till mina egna barn...



Fetterna vid margarinframställningen behandlas med:
Extraktionsbensin (hexan)
Fosforsyra
Lut
Blekmedel
Nickelkatalysator (vid härdning)
Natriummetylat (vid omestring)
Lösningsmedel från fraktionering

Föroreningar som får förekomma i margariner:
Bensin (hexan)
Nickelrester (vid härdning)
Metanol (vid omestring)
Kemikalier från båttankar (Margarinfetter fraktas i samma tankar som bl.a. bensinkolväten och aceton.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar