måndag 27 februari 2012

Vad ska man tro på???

- Mättat fett är farligt. Mättat fett är inte alls farligt. - Ät inga kolhydrater. - Ät enligt tallriksmodellen. - Ät 20% kolhydrater. - Ät fett men tänk på kalorierna. - Du ska inte räkna kalorier. - Ät frukt och bär. - Ät inte frukt och bär. - Ät en frukt om dagen. - Ät inte rött kött. -Nötkött går bra, men inte gris...

Det är inte lätt, det här med kosten och alla råd som finns till höger och vänster.

Vad ska man tro på?

Efter en hel massa läsning har jag använt mig av mitt sunda förnuft och kommit fram till följande hållpunkter:

  • Minska på kolhydraterna, speciellt på kvällen.
  • Undvika socker och vitt mjöl (inkl. pasta och ris).
  • Köpa så mycket som möjligt ekologiskt.
  • Använda smör och kallpressade oljor.
  • Undvika griskött.
  • Äta mycket fisk.
  • Äta mat/kryddor som är antiinflamatoriska

Jag smög igång med mina förändrade kostvanor i december, och känner mej mycket piggare. Dessutom har jag efter ett par omgångar slarviga dagar känt mej trött och trott att jag varit på väg att bli sjuk eftersom jag haft en febrig känsla i kroppen.

Sist jag kom hem från väninnan där jag alltid brukar bli jättesnorig (kattallergi) kom jag på att jag inte hade blivit det, och detta trots att den av katterna som jag tål minst suttit i soffan bakom min rygg. Kan det vara tack vare kosten som jag inte reagerade? Jag tror det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar