torsdag 5 april 2012

Påskefterrätt!

 Ikväll samlas släkten på påskmiddag hemma hos oss. Då bjuder jag på en smarrig cookiebrownie till efterrätt (bild till höger).

Eftersom jag gillar att baka och testa nya recept kunde jag ju inte låta  bli att göra en efterrätt till mej oxå.

Mums! Vad gott! Bakade den igår och slängde in formen i kylen. Den är godare idag. Men dumt av mej att inte ta loss kakan igår, för nu smulades den sönder när jag försökte. Nåja, får bjuda kakan i formen.


Recept på Brownies (Glutenfria)

3 ägg
250 gram smör
200 gram mörk choklad
ev. 1,5 dl sötning, t.ex. Stevia strö.
Grovhackade nötter. Jag valde valnötter.


Smält smör och choklad. Separera äggulan från vitan. Häll i gulan i smörsmeten. Vispa äggvitan tillsammans med sockret tills det blir ett hårt skum (så att man kan vända bunken upp och ner). Rör i äggvitan i smeten försiktigt! Blanda i nötterna. Häll smeten i en form - gärna med bakplåtspapperklädd (eller bröad). Grädda i ugnen i 175 grader i ca 15 min.

Mitt tips är att göra kakan i god tid så att den hinner stå i kylen ett par timmar.

(Recept från JosefinsLCHF.)

Ikväll serverar jag kakan med hallon och vispad grädde. Samt glass för den som så önskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar