tisdag 8 maj 2012

Mandelmjölk i muslin

Min väg mot ett mjölkfritt liv har tagit ännu ett kliv. Nu är yoghurten ersatt med mandelmjölk.

Här är dagens innehåll i frukosttallriken:
  • En näve blåbär
  • Keso (laktosfri)
  • Min nötmusliblandning (recept här)
  • Mandelmjölk


Så här gör jag mandelmjölk:

  1. Blötlägg mandlarna i några timmar - ca 1 dl kan vara lagom.
  2. Jag tar sedan bort skalet. Visserligen sitter mycket nyttigheter där, men jag tycker det blir mycket godare utan skal. (Är väl en vanesak, så snart testar jag nog med skal igen.)
  3. Kör mandlarna i en mixer.
  4. Tillsätt 3-4 dl vatten.
  5. Mixa en stund igen.
  6. Låt stå och dra i ca 10 minuter.
  7. Mixa en stund igen.
  8. Sila i t.ex. en nötmjölkspåse.

Förvara i kylskåp i upp till 5 dagar.


Nötmassan som blir över kan man använda i bakverk. Jag har en laddning i kylen som jag ska baka på senare idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar