torsdag 17 maj 2012

Broccolisallad

För att få inspiration och utvecklas i min matlagning frossar jag just nu i Raw Food-kokböcker. Eller heter det KOKböcker när det är raw food? Receptsamling är kanske en bättre benämning?

Jag har lånat en hög böcker på bibblan och kommer att inhandla de jag fastnar för.

Igår gjorde jag en broccolisallad ur boken "Pigg och glad med raw food".

Fräscht och jättegott. Även sambon åt glatt. Han var väldigt skeptisk till broccoli när vi träffades. Men jag har lyckats omvända honom.

Barnen valde den lättkokta broccolin istället. Kanske osmart av mej att servera två alternativ.


Broccolisallad
1 broccolihuvud skuret i små buketter
1 dl olivolja
1/2 dl sesamfrön
Färskpressad saft av en citron
1 dl finhackad persilja (hoppade jag över för jag hade ingen hemma)
3/4 dl Tamari
1 vitlöksklyfta


Blanda ihop ingredienserna. Jag gjorde broccolin ganska tätt inpå middagen och det blev inga rester. Annars kan jag tänka mej att den bara blir godare om den får stå och dra en stund.

1 kommentar: