onsdag 21 mars 2012

Kalas utan gluten

Jorå, när man är hemma hos sej själv är det ju inga problem att anpassa kosten efter sina behov.

Gårdagens kalasmeny hade födelsedagsbarnet fått komponera och den bestod av tacos och sedan kladdkaka till kaffet.

Tacos

De hårda skalen är utan gluten men eftersom jag gillar tortillasen så bakade jag egna:

Wrap, 1 st
1 ägg
2 msk vatten
0,5 msk husk
lite salt

Vispa ihop och låt stå och dra i 5 minuter så att smeten tjocknar.
Stek i stekpanna. Jag stekte min tortilla i kokosojla.

Receptet är hämtat från Olgas blogg.

Tortillasen smakade lite "äggigt" men den blev bra i konsistensen. Kokosfettet gav en lätt kokosaktig smak som var god.

Såser
Den här gången blev det den vardagssmidiga varianten:
- tacosås
- påsdipp+turkisk yoghurt

Oups. Det var visst vete i dippen. Jag tog en klick youghurt istället.

Kladdkaka
Istället för kladdkaka åt jag chokladkakan som jag och dottern bakat tillsammans.
Till det vispad grädde och hallon.

Alla smakade chokladkakan men det var bara jag som gillade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar