fredag 2 mars 2012

Glutenintolerant?

Min kostomläggning har gjort att jag blivit piggare och jag har även märkt av andra positiva "biverkningar". Vilket fått mig att fundera på om jag kanske är glutenintolerant.
Efter lite googlande hittade jag flera sidor där jag fick mina funderingar styrkta, t.ex. den här.

Anemi
Jag har haft järnbrist i flera år. Tagit järntabletter och då och då slutat med dem för att se om det skulle hjälpa. När jag la om kosten i december slutade jag med järntabletterna. Och jag har inte fått tillbaka den där sugande tröttheten som jag brukar få utan tillskottet.

Gaser och uppblåsthet
Jag har gått omkring och sett gravid ut, vilket har försvunnit. Och det ständiga behovet av att fisa har försvunnit. Dessutom behövs det bara ett toabesök per dag. Tidigare har jag gått omkring och småploppat mest hela dagen (jag vet, trevlig info... :-O.. )

Riklig (minst sagt) mens
En XL-tampong i timmen eller oftare. Jag har under ett par år tagit tabletter för att minska mensen. Den är gången var de nästan slut och jag fick spara dem till nätterna. Beredde mej på ett evigt springande på toa, men det behövdes inte.

Hormonrubbningar
Har jag i form av mellanblödningar. Dessa har jag (ännu) inte blivit av med

Trötthet
Jisses vad pigg jag har blivit! Jag vaknar av mej själv vid 7-tiden. Tidigare har jag sovit lääänge på morgonen (om det gått) utan att jag blivit piggare för det. Nu sover jag mindre men är ändå piggare.

Psykologiska besvär
Depression, dåligt humör, irritabilitet, ångest, panikattacker kan vara symptom på glutenintolerans.Japp, det har jag också haft problem med.

Allergier
Jag är allergisk mot flera olika sorter av pollen och gräs, katt, kvalster och damm.

Övriga symptom
Dessutom har jag svårt att gå ner i vikt och väldigt lågt blodtryck.


Hur det än är så har jag blivit än mer taggad att fortsätta min kosthållning. Och nu har jag ett argument för att jag "äter konstigt": jag utesluter gluten för att se om jag är intolerant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar